Kilometerafgiften er nye byrder på vognmændenes skuldre
Den bebudede kilometerafgift på lastbiler er endnu en afgift på et erhverv, som alle har brug for, men de fleste gerne så sig fri for. Ikke mindst en stor del af vores politikere.
Afgiften er forklædt som et grønt initiativ for at få transportsektoren til at skifte fra fossilt drevne, læs dieselkøretøjer, til el eller anden form for grøn energi.
Trods voldsomme protester fra en samlet transportbranche ser det ud til, at lovgivningsmaskinen kværner. Derfor bliver afgiften med sandsynlighed en realitet, men afgiften er dog endnu ikke vedtaget i skrivende stund.
Bliver afgiften vedtaget, vil den træde i kraft pr. 2025, være differentieret ift. typer af køretøjer og disses energikilder samt hvilke strækninger, der køres på. Det bliver således dyrest at bevæge sig i de store byers miljøzoner.
Både i DTL og DMF’s bestyrelse følger vi nøje udviklingen om km-afgiften, og vi vil løbende rapportere om, hvad der sker og hvornår.