11. september 2023
”Den kommende kilometerbaserede afgift har intet med den grønne omstilling at gøre. Det er blot endnu en ekstra skat.”
Det sagde formanden for Dansk Møbel Transportforening Lasse Ødum på foreningens generalforsamling på Samsø lørdag den 9. september.
”Vi var nok mange vognmænd, der havde et stille håb om, at denne afgift ikke blev til noget, da Venstre og Moderaterne kom med i regeringen. Men man må bare konstatere, at når Mette Frederiksen bestemmer, så nikker Jacob Ellemann og Lars Løkke bare pænt og siger ja tak.
Kilometerafgiften træder i kraft i 2025 for lastbiler over 12 tons og derover og fra 2027 for lastbiler på 3500 kg og derover. Dertil kommer det til at koste 1,30 kr. pr. kørt kilometer.”
Lasse Ødum pegede på, at især de flyttemænd, der har mange privatkunder, frygter at miste omsætning.
”Fx kommer en flytning mellem Århus og København til at koste næsten 1.000,00 kr. + moms ekstra for en privat kunde,” sagde DMF’s formand.
Han tilføjede, at han ”tror og håber på, at DTL, DI Transport og ITD sammen kan trykke politikerne lidt på maven og få rykket lidt på lovteksten.”
Elbiler er en udfordring for flyttebranchen
Lasse Ødum kom i sin beretning også ind på, at flere af DMF’s medlemmer allerede har investeret i emissionsfrie biler, primært el-biler.
”Her må man desværre konstatere, at især de offentlige indkøbere kun kigger på prisen, når de bestiller transport. De kigger ikke på om, der er aktører, som rent faktisk investerer i grønne transportmidler. Det burde i min optik være netop de offentlige kunder, der var de første til at stille krav om grønne køretøjer. Det foregår jo allerede i stor stil inden for dagrenovation,” sagde formanden.
Han pegede på, at netop transport inden for et fast defineret område er velegnet til kørsel med elbiler.
”Men når vi taler om køretøjer, der ikke kører i ikke faste ruter til udlandet, må vi bare konstatere, at sådan en type transport er stort set umulig at gennemføre i øjeblikket, da hele infrastrukturen med ladestandere ikke er til stede. Men vi kan jo se, at på personbilmarkedet for elbiler er antallet af ladere mangedoblet på få år. Og det skal nok også komme til den tunge trafik,” var budskabet.
”Et alternativ kunne være lastbiler baseret på brint. Jeg ved, at DAF i Holland arbejder på dette, men igen kniber det med muligheder for at påfylde brint. P.t. findes der kun få steder i Danmark, hvor det kan lade sig gøre. Sammenholdt med at både el- og brintlastbiler er dyrere i forhold til almindelige diesellastbiler, er det svært at overbevise vognmænd om, at de skal købe en el- eller en brintbil,” sagde Lasse Ødum.